RÉSZLETES TERVBEMUTATÓK
KERÉKPÁROS HÍD A SZENTENDREI DUNA-ÁG FELETT

SZENTENDRE, MAGYARORSZÁG
HÍD TERVEZŐ: Pál Gábor
STATIKAI SZÁMÍTÁS: Dr. Lengyel Gábor és Bordás Klaudia
TERVEZÉS ÉVE: 2022
PROJEKTLEÍRÁS
TARTÓSZERKEZET
A változatok elemzése után egy önmagába horgonyzott függőhíd típus került kiválasztásra. A híd látszólag azonos megjelenésű, mint egy klasszikus függőhíd, azonban a kialakításnak számos előnye van. A legfontosabb, hogy elkerülhető a lehorgonyzó tömb, mely a híd alépítményeinek mennyiségeit és így a költségeit is jelentősen csökkenti. A kisebb alépítmények emellett, kisebb környezeti zavarást is jelentenek. Az alkalmazott oldalra döntött pilonok ferdeségéből adódó döntött kábelsík jelentősen növeli a felszerkezet vízszintes merevségét.
A híd támaszkiosztása 60+160+60m=280m. Pilonja mindössze 27 m az útpálya felett, magassága így alig haladja meg a környező parti fák koronaszintjét. Ilyen léptékű gyalogos és kerékpáros hidak esetében kihívásként jelentkezik a karcsú pálya merevítési igénye és annak dinamikai elhangolása.
Lágy szerkezet révén a széldinamikai hatások is számottevőek, amelyeket áramlástani modellel
vizsgáltunk.
- A híd részletes vizsgálatai során igen hasznosnak bizonyult az AXISVM program által
támogatott COM szerver technológia, melynek köszönhetően a globális végeselem-modellt
nagy részletességgel, flexibilisen lehetett kialakítani.
- Az ortotróp pályalemezes szekrény keresztmetszetű, nagyszilárdságú acél merevítőtartó
ideiglenes jármokon való szerelési folyamatát és a tervezett támaszmozgatási szekvenciát
magában foglaló építési állapotok vizsgálatát az AXISVM programban hajtottuk végre.
- A végállapot vizsgálatát linearizált modellen, de a geometriai merevség figyelembevétele
mellett végeztük el a szoftverben részletes térbeli héjmodell segítségével, nemlineáris
kapcsolati elemekkel vizsgálva a bekötőelemeket, és a kábel lehorgonyzások környezetét.