RÉSZLETES TERVBEMUTATÓK

KERÉKPÁROS HÍD A SZENTENDREI DUNA-ÁG FELETT

SZENTENDRE,  MAGYARORSZÁG

HÍD TERVEZŐ: Pál Gábor
STATIKAI SZÁMÍTÁS: Dr. Lengyel Gábor és Bordás Klaudia
TERVEZÉS ÉVE:  2022

 

PROJEKTLEÍRÁS

MAGYARORSZÁG ELSŐ KERÉKPÁROS DUNA-HÍDJÁNAK TERVEZÉSE A SZENTENDREI DUNA-ÁG FELETT A SPECIÁLTERV Kft. kiviteli tervei alapján épülhet Magyarország első kerékpáros Duna-ág hídja, mely egyben az ország első önmagába horgonyzott függőhídja is lehet. A híd az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros főhálózat elemeként fog épülni Kisoroszi és Dunabogdány települések között. A pilon és a főtartó minimalizált, esztétikus kialakítással ad természetes megjelenést a szerkezetnek. A hídpálya terheit két acélszerkezetű, V alakú pilonra függesztett vezérkábel hordja. Link:

TARTÓSZERKEZET

A változatok elemzése után egy önmagába horgonyzott függőhíd típus került kiválasztásra. A híd látszólag azonos megjelenésű, mint egy klasszikus függőhíd, azonban a kialakításnak számos előnye van. A legfontosabb, hogy elkerülhető a lehorgonyzó tömb, mely a híd alépítményeinek mennyiségeit és így a költségeit is jelentősen csökkenti. A kisebb alépítmények emellett, kisebb környezeti zavarást is jelentenek. Az alkalmazott oldalra döntött pilonok ferdeségéből adódó döntött kábelsík jelentősen növeli a felszerkezet vízszintes merevségét.

A híd támaszkiosztása 60+160+60m=280m. Pilonja mindössze 27 m az útpálya felett, magassága így alig haladja meg a környező parti fák koronaszintjét. Ilyen léptékű gyalogos és kerékpáros hidak esetében kihívásként jelentkezik a karcsú pálya merevítési igénye és annak dinamikai elhangolása.

Lágy szerkezet révén a széldinamikai hatások is számottevőek, amelyeket áramlástani modellel
vizsgáltunk.

KIVITELI TERVEZÉS AZ AXISVM PROGRAMMAL
  • A híd részletes vizsgálatai során igen hasznosnak bizonyult az AXISVM program által
    támogatott COM szerver technológia, melynek köszönhetően a globális végeselem-modellt
    nagy részletességgel, flexibilisen lehetett kialakítani.
  •  Az ortotróp pályalemezes szekrény keresztmetszetű, nagyszilárdságú acél merevítőtartó
    ideiglenes jármokon való szerelési folyamatát és a tervezett támaszmozgatási szekvenciát
    magában foglaló építési állapotok vizsgálatát az AXISVM programban hajtottuk végre.
  • A végállapot vizsgálatát linearizált modellen, de a geometriai merevség figyelembevétele
    mellett végeztük el a szoftverben részletes térbeli héjmodell segítségével, nemlineáris
    kapcsolati elemekkel vizsgálva a bekötőelemeket, és a kábel lehorgonyzások környezetét.