Ajánlatkérés
Ajánlatkérés

Építési állapotok modellezése
Az építési fázisok figyelembevétele különösen fontos lehet a tervezési folyamat során, amennyiben a végleges állapothoz képest a szerkezet statikai váza változik, vagy a szerkezeti elemek jelentősen eltérő terhelési viszonyoknak vannak kitéve építés közben.
A hagyományos megközelítés egyetlen tartószerkezeti modellt használ, amely minden elemet tartalmaz, így a végeselemes analízis torzított igénybevételeket eredményezhet. Az építési folyamatok modellezése ezt kiküszöböli, mivel az egyes építési fázisokra külön részmodellek készülnek, majd az eredmények összegzésre kerülnek. Így figyelembe vehető az elemek építése, bontása vagy megerősítése, valamint az építés közbeni terhek és a statikai váz változásainak hatása.
A modul segítségével az építési folyamat lépésről lépésre szimulálható, például egy acélszerkezetű csarnok esetében az oszlopok felállításától kezdve a tetőszerkezet ráemeléséig, egészen a végső állapot elemzéséig.
A modul képes az épületek és egyéb szerkezetek bontásának folyamatát is szimulálni, követi az igénybevételek elemek eltávolítása miatt végbemenő átrendeződését, és a szerkezet viselkedését. Így bontás alatt is biztosítható és ellenőrizhető a szerkezet stabilitása. A modul alkalmas részlegesen visszabontandó szerkezetek bontás közbeni és végállapotbeli stabilitásának és teherbírásának ellenőrzésére.
A modul jól alkalmazható szerkezeti megerősítések ellenőrzésére (pl. acél szelvények megerősítése lemezek ráhegesztésével, falazatok megerősítése, gyenge falazott oszlopok kiváltása vasbeton oszlopokkal, stb.) illetve a szerkezeti viselkedés ebből eredő változásainak elemzésére.
A modul képes sérült vagy tönkrement szerkezetek modellezésére. A korrózió, anyaghiba vagy rendkívüli sérülés hatásainak szimulálásával felmérhető a sérülés súlyossága, a szerkezet maradék teherbíró képessége és az igénybevételek átrendeződése a sérült rendszeren belül. Ez fontos lehet javítások, felújítások tervezéséhez, vagy akár annak eldöntéséhez, hogy egy sérült szerkezet üzemben maradhat-e.
Bizonyos típusú hidak esetén a hidakat betolással kivitelezik. E folyamat során a statikai váz, a terhek, a megtámasztások és az igénybevételek is változnak az építés során. Ezen túlmenően segédszerkezetekre is szükség van, amelyek megfelelőségét szintén igazolni kell. Az STG modul segítségével modellezhető hídszerkezetek betolásának folyamata. Ennek során a lehajlások, a támaszerők, az igénybevételek, a feszültségek valamint a kihasználtságok számíthatók közbenső és végállapotra is.
A modul egyik legmagasabb szintű alkalmazása a szerkezetek ellenállóképességének (robusztusságának) vizsgálata. Kulcsfontosságú elemek szelektív kiiktatásával megvizsgálható, milyen következményekkel járna ezek kiesése, hogyan reagál ezekre a szerkezet, képes-e az igénybevételek átrendeződésének összeomlás nélkül ellenállni, megőrzi-e működőképességét vagy legalább stabilitását. A vizsgálatok segíthetnek a biztonságot növelő szerkezeti redundancia tervezésében.
Legfontosabb újdonságok
Az RC3 modulban az átszúródás vizsgálat során az oszlop, falsarok vagy falvég szélétől távolodva több helyen is lehetőség van az integrálás elvégzésére és ezáltal az átszúró erő újbóli meghatározására. A keresztmetszettől távolodva nem csak az átszúródási kerület hossza növekszik, hanem általában az átszúró erő is csökken. Vasbeton oszlopok méretezése kiegészült egy a vasalási séma varázsló funkcióval, amellyel téglalap és kör keresztmetszetek esetén néhány kattintással elhelyezhető a vasalás így megkönnyítve a tervezési folyamatot. Az RC4 modulban az alaptest takarási mélysége két eltérő érték is lehet (D1, D2). Ezeket az alaptest felülnézeti diagramjára kattintva pontalapok esetén síknegyedekhez, sávalapok esetén oldalakhoz lehet rendelni.
Kihajlás vizsgálat elvégzése után a kapott kritikus teherszorzók és kihajlási alakok alapján az SD1 modul keretein belül a vizsgált elem szempontjából releváns kihajlási alak kiválasztható. A kihajlási hossz szorzót és a kihajlási hosszat az alak kiválasztása után a program automatikusan számolja, segítve és megkönnyítve a tervezési folyamatot. Az acél méretező modulokhoz új szelvényosztályozó algoritmus került fejlesztésre, amely a korábbi verzióhoz képest pontosabban, összetett igénybevételekre is képes meghatározni a szelvény osztályát és az effektív keresztmetszetet. Az új osztályozó iteratív módon figyelembe veszi a súlypont eltolódását aszimmetrikus 4. osztályú szelvények esetén. Újdonság az is, hogy a szelvényosztályozás részletei bekerülnek a tervezési számításba, ezáltal dokumentálhatók. A program 4. keresztmetszeti osztály esetén így képes elvégezni a normálerő-nyírás-hajlítás-csavarás interakciós vizsgálatot, és az effektiv keresztmetszet alapján von-Mises feszültséget is számol. Ezáltal még átfogóbb és hatékonyabb eszközöket kínálunk a szerkezettervezéshez.
TD1 használata során tervezési paraméterek felvételekor a kihajlási hossz szorzó tényező mellett közvetlenül definiálható a kihajlási hossz is. Kihajlás vizsgálat elvégzése után a kapott kritikus teherszorzók és kihajlási alakok alapján a TD1 modul keretein belül a vizsgált elem szempontjából releváns kihajlási alak kiválasztható. A kihajlási hossz szorzót és a kihajlási hosszat az alak kiválasztása után a program automatikusan számolja, segítve és megkönnyítve a tervezési folyamatot.
Pontosításra került a kihajlási analízis során számolt kifordulási teherszorzók meghatározása változó keresztmetszetű, 7 szabadságfokú rudak alkalmazása esetén. Emellett a kapcsolati elemek és merev testek mostantól geometriai merevséggel is rendelkeznek. Ezzel az újdonsággal pontosabban lehet meghatározni például külpontosan modellezett gerendák és a felső övén terhelt főtartók kritikus teherszorzóit. Támaszmerevségek talaj és alaptest paraméterek alapján történő becslésénél elérhető Winkler (Steinbrenner) feszültség eloszlási módszernél a program automatikusan felkínálja az egyenértékű téglalap oldalainak hosszát. A következmény osztályok KFI paraméterei figyelembe vehetők a teherkombinációk előállítása, valamint a mértékadó kombinációk használata során a parciális tényezők szorzó tényezőjeként. Az SWG modul hóteher számítása osztrák szabvány szerint frissítésre került, a WIND és SWG modul tartalmazza lengyel szabvány szerinti érdesség számítást, német szabvány szerint pedig tartalmazza az új beépítettségi kategóriákat. Az SWG modul 2025 áprilisától a nagy-britanniai előírásoknak is megfelel, biztosítva a nemzetközi szabványokhoz való igazodást. A statikai számítások futtatása során a rendszer rögzíti a felmerülő hibákat és figyelmeztető üzeneteket, amelyek fájlból, vagy a programon belül egy külön párbeszédablakban bármikor megtekinthetők. A szabvány választó dialógon a programba beépített szabványok teljes nevükkel szerepelnek.
Elemek átnevezésénél, feliratozásánál bekapcsolható, hogy az elemen a folyamatos sorszám helyett a belső egyedi azonosító jelenjen meg, ami a modell élete során változatlan marad. További újdonság megjelenítési oldalon, hogy új feliratozási opcióként a vonalmenti és felületi támaszok karakterisztikája és támaszmerevsége is megjeleníthető a modelltérben, illetve további színek érhetőek el a grafikus szimbólumok testre szabásánál. X8-ban a virtuális sávok hasonlóan működnek, mint a virtuális rudak. Ez azt jelenti, hogy a súlyvonal meghatározásánál a virtuális rudak is érzékelik a hálózatlan tartományokat is, így már a preprocesszor fázisban is érdemi információval szolgálnak. Szerkesztési oldalon apró újdonság, hogy a kijelölt ívek egyszerűen alakíthatóak egyenesekké.
Acélszerkezeti kapcsolatok ellenőrzése
SC1 modul
Az SC1 modul új verziója már képes a rácsos tartó csomópontok hegesztési varratainak teljeskörű ellenőrzésére az EC 1993-1-8 (4.5.3.3) szabványnak megfelelően.
A csomópontban tervezett kapcsolat merevsége lekérdezhető és automatikusan átvihető a globális szerkezeti modellbe, így pontosabb és hatékonyabb szerkezeti analízis végezhető el.
Az SC1 kapcsolatméretező modul által számolt kapcsolati merevségek felhasználhatók a globális szerkezeti modell rúdvégi merevségeinek frissítésére.
A programban vizsgálható kapcsolat típusokról és alkalmazhatósági körükről, a kapcsolatok megadásának módjáról a modult ismertető oldalon, illetve a kézikönyvben található bővebb információ.
Új lehetőségek BIM területen
GrasshopperToAXISVM Add-on (v8.0)
Általános újítások
A komponensek alján mostantól megjelenítheti a kiválasztott anyag, szelvény vagy CLT panel nevét. Beállíthatja az öblösödési kapcsolatok szorzótényezőjét. Kényelmesebbé vált a szeizmikus izolátorok használata. A szerkezeti elemekhez tartozó eredményeket pedig az eddiginél gyorsabban és egyszerűbben olvashatja be.
Felhasználói élmény
Mostantól elérhető a Rhino előnézet az AXISVM komponensekhez, mely jelentősen megkönnyíti a modellben való tájékozódást. Egyedi részletek hozhatóak létre, és a parametrikus elemek kijelölhetők az AXISVM-en belül is. Rugalmasan dolgozhat az AXISVM ablakokkal. A meglévő .axs fájlok Grasshopperbe való importálása pedig az AXISVM modellek főbb elemeit hozzáférhetővé, és parametrikus úton tovább használhatóvá teszi.
Új tehertípusok
Bővült a megadható tehertípusok köre: a mozgó teher, a csomóponti tömeg, a hosszváltozás, a feszítő- és nyomóerő, a hatásábra, valamint a felületelemeken koncentrált teher is mind létrehozhatóvá vált. Emellett lehetőség nyílt arra, hogy tartományok és teherpanelek esetén a vonalmenti terhet szerkezeti elemekhez rendeljük.
Új lehetőségek BIM területen
GrasshopperToAXISVM Add-on (v8.0)
Általános újítások
A komponensek alján mostantól megjelenítheti a kiválasztott anyag, szelvény vagy CLT panel nevét. Beállíthatja az öblösödési kapcsolatok szorzótényezőjét. Kényelmesebbé vált a szeizmikus izolátorok használata. A szerkezeti elemekhez tartozó eredményeket pedig az eddiginél gyorsabban és egyszerűbben olvashatja be.
Felhasználói élmény
Mostantól elérhető a Rhino előnézet az AXISVM komponensekhez, mely jelentősen megkönnyíti a modellben való tájékozódást. Egyedi részletek hozhatóak létre, és a parametrikus elemek kijelölhetők az AXISVM-en belül is. Rugalmasan dolgozhat az AXISVM ablakokkal. A meglévő .axs fájlok Grasshopperbe való importálása pedig az AXISVM modellek főbb elemeit hozzáférhetővé, és parametrikus úton tovább használhatóvá teszi.
Új tehertípusok
Bővült a megadható tehertípusok köre: a mozgó teher, a csomóponti tömeg, a hosszváltozás, a feszítő- és nyomóerő, a hatásábra, valamint a felületelemeken koncentrált teher is mind létrehozhatóvá vált. Emellett lehetőség nyílt arra, hogy tartományok és teherpanelek esetén a vonalmenti terhet szerkezeti elemekhez rendeljük.
WIND modul újdonságok
Az AXISVM X8 verziójában továbbfejlesztettük a WIND modult, hogy még pontosabb és hatékonyabb analízist biztosítson.
Az áramvonalak beállítása mostantól teheresetenként és vizsgálatonként is testreszabható, lehetővé téve a pontosabb modellezést. Emellett továbbfejlesztettük a hálóminőség-ellenőrzést és az automatikus beállításokat, amelyek javítják a konvergenciát és a számítások stabilitását.
Az új megbízhatósági teszt biztosítja a pontos és egyértelmű eredményeket, visszajelzést adva a felhasználóknak az eredmények helyességéről.
SOIL modul újdonság
Kezdeti állapot modellezése
Az AXISVM X8 verzióban már elérhető a kezdeti állapot modellezése, amely lehetőséget biztosít a talaj előzetes feszültségi állapotának figyelembevételére.
Mivel a talaj saját súlya és korábbi terhei miatt már feszültség alatt áll, de a deformációt feltételezhetően már elszenvedte, az rendszer ezt nullának tekinti.
Ez az új funkció pontosabb és valósághűbb számításokat tesz lehetővé, különösen a talajviszonyok figyelembevételével.