RÉSZLETES TERVBEMUTATÓK

MARGIT-HÍD REKONSTRUKCIÓJA

Margit-híd rekonstrukciója

BUDAPEST,  MAGYARORSZÁG

TERVEZŐK: Margit Híd Konzorcium (Főmterv Zrt., MSc Kft., Pont-TERV Zrt., Céh Zrt.)
TERVEZÉS ÉS KIVITELEZÉS ÉVE: Meropolitan Workshop

PROJEKTLEÍRÁS

SZERKEZETI LEÍRÁS
A Budát és Pestet összekötő hatnyílású (74 – 83 – 88 – 88 – 83 – 74 m), törtvonalú ívhíd 1876-ban épült Ernest Gouin tervei szerint. 1900-ban kiegészült a Margitszigetre vezető szárnyhíddal. A szárnyhíd kivételével a híd teljesen megsemmisült a II. Világháborúban.
Az újjáépült híd nyílásonként hat szegecselt acél ív főtartóval és vasbeton pályalemezzel készült el. A következő 60 évben a híd állaga leromlott, a vasbeton pályalemez sok helyen tönkrement, így az ezredfordulóra szükségessé vált a híd rekonstrukciója.

REKONSTRUKCIÓ
Az átépítés során a régi vasbeton pályalemezt elbontották és egy új orthotrop acél pályalemez került a helyére. Az ívet a hossztartóval összekötő oszlopokat az eredeti szerkezeti kialakításnak megfelelően besűrítették és andráskereszt rácsozással is ellátták.
A kivitelezés során több ideiglenes állapotot is megvizsgáltak, pl. a híd hosszirányú szétvágása két félhídra (3-3 főtartóra), a bakdaruzás kialakítását és terhelését vagy éppen a vasbeton pályalemez bontásának fázisait.

„ A hídszerkezet legnagyobb nyílásait AxisVM programmal modelleztük, az íveket és az oszlopokat rúdelemként, a hossz- és kereszttartókat bordaelemként, a pályalemezt héjelemként vettük figyelembe. Az ív és a hossztartó közötti csúsztatóerőket kapcsolati elemekkel, a külpontos rúdbekötéseket merevtestekkel alakítottuk ki. A globális modellek mellett több lokális modellt is használtunk, pl. a konzolelemek (járdakonzolok) bekötésének vizsgálatára.”

Dr. Vigh Attila
Főmterv Zrt.