RÉSZLETES TERVBEMUTATÓK
Sátoraljaújhely Szárhegy és Várhegy közötti gyalogos kötélhíd
Sátoraljaújhely, Magyarország
Generáltervező és híd szakági tervező: MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.
Tervezők: Szigeti Zoltán és Gondár Péter
Hídfő építészeti tervezés: Unitef’83 Zrt.
Építész tervező: Széll Péter
Statikai számítások: Gondár Péter, Szalma István, Bódi Miklós
Építés éve: 2024
Projekt rövid ismertetése
A Zemplén Kalandpark részeként valósul meg Sátoraljaújhelyen a Szárhegy és Várhegy között a világrekorder támaszközű kötélhíd, melyen számos attrakció elem is elhelyezésre került (pl.: üvegpadló, kiállók, fotópontok). A híd amellett, hogy extrém élményt nyújt a rajta áthaladóknak, bekapcsolja a Kalandpark véráramába a két hegyen lévő különböző turisztikai elemeket (úm. Magyar Kálvária, Vár, Rákóczi Tábor stb.).
A szerkezet rövid ismertetése
A 700 m-es támaszközön kifeszített, másodfokú parabolához közelítő alakban futó 6 darab, 70mm átmérőjű acél főkábel tartja a hierarchikus felépítésű pályaszerkezetet. A gyalogos pályát kétoldali hossztartók közé kerülő járórács adja. A hidat egy szintén parabolikusan, a hídtengely felé bedöntött síkokban vezetett lefeszítő szélkábel rendszer merevíti, amely 2 darab 70 mm átmérőjű fő szélkábelből, illetve ezeket a főkábelekkel összekötő 18 mm-es mellékszélkábelekből áll. A híd kezdő szakaszain fix alépítményektől induló 18 mm, illetve 26 mm-es átmérőjű lekötő kábelek találhatók.
A kábelekben ébredő jelentős húzóerőket (fő kábelekben: 6×3343 kN) vasbeton alépítményekbe integrált acélszerkezetek veszik fel. Ezek helyzeti állékonyságát pedig az erősen töredezett dácit kőzetkörnyezetbe beépült, 23 m hosszú acélpászmás kőzethorgonyok biztosítják.
A híd általános adatai:
támaszköz: 700,0 m
szabad nyílás: 700,50 m
teljes hídhossz (hídfőkkel): 723,70 m
szélkábel rendszer támaszköze: 525,40 m
kétirányú gyalogos pálya szélessége: 1,20 m
völgy fölötti magasság: ~ 84 m
Az AxisVM végeselem programmal a hídfőket, és a fő szélkábel alépítményeket méreteztük:
- Globális alépítményi modelleken ellenőriztük a kőzethorgonyokkal a dácit sziklakörnyezetre „ráfeszített” hídfők és szélkábel alépítmények erőtani viselkedését a különböző terhelési állapotokban. Ehhez felépítettük az alépítmények terv szerinti háromdimenziós modelljeit, melyeken különböző támaszmerevségek feltételezésével (a kőzet merevsége csak közelítően vehető fel) hajtottuk végre a méretezéseket.
- Az alépítményekbe egyedi acélszerelvényekkel kötnek be a különböző szerkezeti kábelek. Ezeket a lehorgonyzó szerelvényeket lokális modelleken méreteztük, többféle megtámasztási szcenáriót alkalmazva. A lokális nemlineáris vizsgálataink során képet kaptunk a szerelvények tényleges erőjátékán felül a bekötő csapok feszültségkoncentrációs környezetének alakulásáról is, így segített ezen elemek biztonságának megítélésében.