RÉSZLETES TERVBEMUTATÓK

Sátoraljaújhely Szárhegy és Várhegy közötti gyalogos kötélhíd

Sátoraljaújhely, Magyarország

Generáltervező és híd szakági tervező: MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.

Tervezők: Szigeti Zoltán és Gondár Péter

Hídfő építészeti tervezés: Unitef’83 Zrt.

Építész tervező: Széll Péter

Statikai számítások: Gondár Péter, Szalma István, Bódi Miklós

Építés éve: 2024

Projekt rövid ismertetése

A Zemplén Kalandpark részeként valósul meg Sátoraljaújhelyen a Szárhegy és Várhegy között a világon is egyedülálló támaszközű kötélhíd, melyen számos attrakció elem is elhelyezésre került (pl.: üvegpadló, kiállók, fotópontok). A híd amellett, hogy extrém élményt nyújt a rajta áthaladóknak, bekapcsolja a Kalandpark véráramába a két hegyen lévő különböző turisztikai elemeket (úm. Magyar Kálvária, Vár, Rákóczi Tábor stb.).

A szerkezet rövid ismertetése

A 700 m-es támaszközön kifeszített, másodfokú parabolához közelítő alakban futó 6 darab, 70mm átmérőjű acél főkábel tartja a hierarchikus felépítésű pályaszerkezetet. A gyalogos pályát kétoldali hossztartók közé kerülő járórács adja. A hidat egy szintén parabolikusan, a hídtengely felé bedöntött síkokban vezetett lefeszítő szélkábel rendszer merevíti, amely 2 darab 70 mm átmérőjű fő szélkábelből, illetve ezeket a főkábelekkel összekötő 18 mm-es mellékszélkábelekből áll. A híd kezdő szakaszain fix alépítményektől induló 18 mm, illetve 26 mm-es átmérőjű lekötő kábelek találhatók.

A kábelekben ébredő jelentős húzóerőket (fő kábelekben: 6×3343 kN) vasbeton alépítményekbe integrált acélszerkezetek veszik fel. Ezek helyzeti állékonyságát pedig az erősen töredezett dácit kőzetkörnyezetbe beépült, 23 m hosszú acélpászmás kőzethorgonyok biztosítják.

A híd általános adatai:

támaszköz: 700,0 m 

szabad nyílás: 700,50 m

teljes hídhossz (hídfőkkel): 723,70 m

szélkábel rendszer támaszköze: 525,40 m

kétirányú gyalogos pálya szélessége: 1,20 m

völgy fölötti magasság: ~ 84 m

Az AxisVM végeselem programmal a hídfőket, és a fő szélkábel alépítményeket méreteztük:

  • Globális alépítményi modelleken ellenőriztük a kőzethorgonyokkal a dácit sziklakörnyezetre „ráfeszített” hídfők és szélkábel alépítmények erőtani viselkedését a különböző terhelési állapotokban. Ehhez felépítettük az alépítmények terv szerinti háromdimenziós modelljeit, melyeken különböző támaszmerevségek feltételezésével (a kőzet merevsége csak közelítően vehető fel) hajtottuk végre a méretezéseket.
  • Az alépítményekbe egyedi acélszerelvényekkel kötnek be a különböző szerkezeti kábelek. Ezeket a lehorgonyzó szerelvényeket lokális modelleken méreteztük, többféle megtámasztási szcenáriót alkalmazva. A lokális nemlineáris vizsgálataink során képet kaptunk a szerelvények tényleges erőjátékán felül a bekötő csapok feszültségkoncentrációs környezetének alakulásáról is, így segített ezen elemek biztonságának megítélésében.

Ábrák

A híd látványterve
A hídfő és környezetének látványterve
A hídfő kialakítása
A hídfő építés közben
A hídfő globális végeselem modellje
A hídfő globális végeselem modellje / robbantott ábra
A hídfő bebetonozott acélszerkezetű lehorgonyzó szerkezetének lokális végeselem modellje
A hídfő bebetonozott acélszerkezetű lehorgonyzó szerkezetének lokális végeselem modellje – eredmény-részlet
Fő szélkábel bekötéséhez szükséges ún. duplacsuklós alkatész egyik elemének nemlineáris vizsgálata a tervezési érték kb. 1,5x értékénél